Elke acht uur rolt een stads- of streekbus uit de fabriek van VDL Bus in Heerenveen. Met 160 vaste medewerkers en nog eens 75 uitzendkrachten produceert het bedrijf vierhonderd bussen per jaar. De focus ligt nu nog op diesel, maar richt zich meer en meer op zero-emissie, dus volledig elektrisch aangedreven bussen.
Tijdens een rondleiding kregen leden van Ondernemerskring Heerenveen te horen dat VDL Bus hard werkt aan de bouw van elektrische bussen. Ze rijden inmiddels op verschillende plaatsen in Nederland, onder andere op de Waddeneilanden. VDL Bus richt zich niet alleen op de productie van de elektrische bus zelf, maar biedt een totaalpakket, waarin bijvoorbeeld ook de plaatsing van laadpalen en onderhoud zijn inbegrepen.
De Heerenveense vestiging valt onder VDL Bus & Coach, dat weer onderdeel is van de wereldwijd opererende VDL Groep. Met 17.000 medewerkers in 102 werkmaatschappijen in twintig landen realiseerde het bedrijf vorig jaar een omzet van bijna zes miljard euro. Behalve in Heerenveen worden ook in het Belgische Roeselare stads- en streekbussen gepoduceerd. Vijf andere Nederlandse vestigingen maken onder andere touringcars, mini- en midi-bussen.
Met een productiecapaciteit van vierhonderd stads- en streekbussen voor binnen- en buitenland heeft VDL Heerenveen zijn handen meer dan vol. Uitbreiding van de productie is hard nodig. Het bedrijf verbouwt zowel de kantoren als de fabriek zelf. Inmiddels is ruimte vrijgemaakt voor een derde productielijn, waarmee VDL Bus Heerenveen aan de groeiende vraag uit binnen- en buitenland wil voldoen. Voorheen was de productie over twee lijnen en in twaalf stappen verdeeld. Om ruimte op de fabrieksvloer te winnen worden de bussen inmiddels in zes stappen vervaardigd.
De belangstelling voor de rondleiding bij VDL Bus Heerenveen onder Heerenveense ondernemers was zo groot dat er zelfs een wachtlijst was. Productiemanager Thijs van der Meulen en supply chain manager Kleis van der Singel vertelden honderd uit over de grootste bussenbouwer van Nederland, die jaarlijks vijftienhonderd bussen bouwt.
Het aantal toeleveranciers uit de gemeente Heerenveen kan worden vergroot, aldus supply chain manager Van der Singel, maar VDL Bus haalt onderdelen bij meerdere Friese bedrijven. Werkvoorzieningschap Caparis in Drachten bijvoorbeeld monteert onderdelen, terwijl ,,heel veel laswerk ook in de regio wordt ingekocht’’. Onderdelen van de bus worden ook elders geassembleerd, niet alleen in Nederland maar onder andere in Tsjechië en op de Balkan. Onderdelen van strategische waarde of complex van aard worden altijd bij twee verschillende leveranciers besteld om zeker te zijn van levering.
..
De fabrieksvloer is nu zodanig ingericht, dat de opslag van alle benodigde onderdelen in het midden is en de beide productielijnen aan weerszijden.
Productiemanager Thijs van der Meulen (m) geeft tekst en uitleg.
Accu’s voor elektrische bussen uit China.
Een bus voor Zweden op de hefbrug
Het front van een bus wordt compleet in Heerenveen aangeleverd.
Supply chain manager Kleis van der Singel vertelt over de nieuwe productieopzet.