Na de ontvangst met koffie en thee in de bar van het Posthuis Theater begaf het gezelschap zich naar de theaterzaal.
De dagvoorzitter Richard de Bruijn bracht bij de introductie van de spreker gelijk al wat ingefluisterde presentatietips in de praktijk en dat ging hem prima af: zijn non-verbale communicatie kwam goed in beeld.
Vanaf het podium hield spreker Roelof Lousma het gezelschap een dik half uur geboeid over het houden van een pitch, oftewel iets, bijvoorbeeld jezelf, je bedrijf of je product, presenteren.
De belofte wordt waargemaakt
Roelof maakt bij aanvang van zijn presentatie een belofte: “Ik beloof dat je na deze presentatie anders naar presenteren aankijkt dan je ooit gedaan hebt.”
Op zijn vraag wie van de aanwezigen presenteren best eng vindt, gingen aardig wat handen omhoog. De groep die een beetje zenuwen heeft, was nog groter en degene die graag zelf op het podium hadden willen staan was het kleinst.
Hij vertelt:
“Ik werk bij Omrop Fryslân en neem vaak interviews af bij mensen die stik nerveus zijn, ook ondernemers. Zonder zenuwen gaat dat een stuk beter. Daarom ben ik gestart met het geven van presentatietrainingen”.
Leren van aansprekende voorbeelden
Met een pakkend voorbeeld brengt Roelof direct in beeld hoe de wijze van presenteren ervoor zorgt dat verschillende typen mensen in het publiek verschillende zaken uit een verhaal onthouden. Hij helpt de aanwezigen te analyseren hoe hij zijn verhaal, heel bewust, had opgebouwd en daar komen verschillende leerpunten uit naar voren.
Ook legt hij uit welke technieken er constant om ons heen gebruikt worden aan de hand van filmmateriaal en reclames en hoe elke ondernemer, al die zich daarvan meer bewust is, dit ook bij zichzelf kan toepassen.
Oefening baart kunt
Tijdens de lunch praten de aanwezigen geanimeerd door over het geleerde en er wordt zelfs al even geoefend. Goed kunnen presenteren als ondernemer is natuurlijk ook van wezenlijk bedrijfsbelang. Er zijn dan ook ondernemersverenigingen die regelmatig 1minuten pitches houden, ook als oefening. Jetske Zandberg van Inaday Merken en Patenten heeft hier ervaring mee:
“Door dit regelmatig te doen, ben ik er beter in geworden en zelfverzekerder”.
Toelichting Roelof Lousma:
Tijdens de verdiepende presentatietraining gaan we aan de hand van de techniek die uitgelegd werd in het Posthuis Theater op zoek naar jouw unieke verhaal. Dit doen we door te speuren en te graven naar drijfveren en emotie rondom jouw bedrijf of organisatie. Dit is een heel leuk en spannend proces waarbij we laagje voor laagje dichter bij de kern komen. Met die ingrediënten maken we een korte presentatie die op ieder moment gebruikt kan worden als pitch. Deze gaan we een aantal keer oefenen en slijpen totdat het verhaal klopt en goed voelt.
Aan het eind van de rit heb je een verhaal dat als basis dient voor verdere presentaties of netwerkgesprekken. Geef je op en presenteer jezelf de schijnwerpers in!
Zelf aan de slag met de vervolg sessies
De OKH stimuleert graag dat ondernemers zichzelf verbeteren. Een logisch vervolg van deze presentatie zijn dan ook de voorgestelde oefensessies. In overleg met Roelof Lousma worden groepen en data vastgesteld.
Interesse? Mail naar info@pndernemerskringheerenveen.nl